سالم‌سازي ساندويچ‌؛ چرا و چگونه؟

نويسنده:دکتر نسرين اميدوار/ متخصص تغذيه و رژيم‌درماني




ساندويچ غذايي است سرشار از انرژي که به عنوان ميان‌وعده به دانش‌آموزان توصيه مي‌شود و اگر درست و مقوي تهيه شود حتي مي‌تواند يک وعده غذايي اصلي را تشکيل دهد. در کل، اين ميان‌وعده‌ به تمرکز، يادگيري و تقويت حافظه اين گروه کمک بسياري مي‌کنند...
در قديم نوعي ميان‌وعده به نام «لقمه» وجود داشت که همان ساندويچ کنوني بود ولي در آن زمان خيلي سالم‌تر تهيه مي‌شد و معمولا ترکيبي از نان و پنير و سبزي يا نان و پنير و گردو يا حتي غذاهاي شب‌مانده مانند آبگوشت در نان‌هاي خانگي پيچيده و به عنوان لقمه چاشت محصلان به مصرف مي‌رسيد. اکنون نيز ساندويچ‌ها به عنوان ميان‌وعده يا حتي جزو غذاهاي اصلي مورد توجه عموم مردم به خصوص دانش‌آموزان و دانشجويان هستند که بهتر است به جاي نان‌هاي سفيد از نان‌هاي سبوس‌دار يا غني شده در تهيه‌شان استفاده شود و تمامي گروه‌هاي غذايي به عنوان اجزاي تشکيل‌دهنده در آنها موجود باشد.

ولي مشکل عمده تهيه ساندويچ‌ها، مصرف مقدار زيادي سس است که چرب بوده و بيماري‌هاي زيادي را به ارمغان مي‌آورند. از اين‌رو، مي‌توان به جاي سس مايونز يا قرمز از کمي کره استفاده کرد و از سرخ کردن زياد مواد غذايي در روغن خودداري کرد. خيار شور نيز به علت نمک زياد مضر است بنابراين مي‌توان به جاي آن از خيار سبز، گوجه‌فرنگي و کاهو بهره برد.
توصيه مي‌شود غذاهاي نيمه آماده مثل سوسيس و کالباس و همبرگر تا حد امکان کمتر مصرف شود زيرا مواد نگه دارنده بسيار دارند. ساندويچ فلافل نيز که مورد توجه جوانان و دانش‌آموزان است چون از ترکيب نخود و سيب‌زميني تشکيل شده و در مقدار زيادي روغن سرخ مي‌شود،جزو غذاهاي مناسب به حساب نمي‌آيد از اين‌رو سيب‌زميني کبابي يا بخارپز يا آب‌پز و نخود پخته مي‌تواند جايگزين خوبي براي فلافل به حساب آيد. متاسفانه مصرف سيب‌زميني يا تخم‌مرغ آب‌پز در بين جوانان کمترين طرفدار را دارد اما مي‌توان اين غذاهاي مقوي را به عنوان ساندويچ در مدارس تهيه کرد و با انواع سبزي‌ها آن را خورد. معمولا همراه با ساندويچ‌ نوشابه هم خورده مي‌شود که بهتر است به جاي نوشابه‌هاي مضر که قند دارند از دوغ يا آب‌ميوه يا حتي آب معمولي استفاده کرد. حبوبات پخته مثل عدس، لوبيا و ذرت پخته هم مي‌توانند جايگزين مناسبي براي انواع چيپس‌ها و اسنک‌هاي تجاري در نظر گرفته شوند تا وضعيت تغذيه اين گروه به مرور زمان به وضعيت مناسب خود برسد.
منبع: http://www.salamat.ir